Ders İçerikleriFBMI 600 MİMARİ TASARIM SORUNLARI (3.0.3)Dönüşüm, yenileme, sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve mekansal kalite bağlamında planlamave mimari tasarım sorunları: Kent, yasayan bir organizma olarak, doğal döngüsüne bağlıolarak devinir, değişir, dönüşür. Kentsel bağlamda dönüşemeyen noktalar çöküntü alanlarıolarak gündelik yaşamın ritminden kopar, kentsel hafızanın kaydından silinir, erişimiimkansız noktalar oluşturur. Bu noktalar kendi kendilerini yeniden hayata döndürmekabiliyetlerini yitirmiş olmaları nedeniyle toplum bilimlerinden, planlama, mühendislik vemimarlık alanlarından uzman yardımlarına ihtiyaç duyarlar. Başlangıçta bir çeper problemiolarak karşılaşılan sorunlu alanlar kent merkezlerinde de giderek yoğunlaşmaktadır. Çöküntüalanlarının kayıt dışı kalmasıyla kentin büyümesi beraberinde merkezlerin içinin boşalmasısorununu ürettiği bilinen bir gerçekliktir. Son yirmi yıl içinde giderek artan sosyal ve fizikiçevreye ilişkin sorunlar katılımcı modellerin geliştirilmesi ile aşılmak istenmektedir. Bumodeller, toplum mühendisliği, planlama ve tasarım açılarından farklı yaklaşımları içerir. Buyaklaşımların akademik ortamlarda eleştirisi yeni modellerin, önerilerin ortaya çıkmasınaolanak sağlar. Bilimsel araştırma, analiz ve eleştiriden beslenen planlama ve tasarımın özgünörnekler üreteceği açıktır. Bölgesel ve kentsel sorunlu alanlar üzerine odaklanan araştırma veönerileri içeren bir raporun, dönem sonunda bireysel olarak hazırlanması hedeflenir.Karşılaştırmalı çalışmalar için seçilen alanlarda, dönem içinde, seminer/vaka çalışmalarıyürütülür. Dersten başarı ise hazırlanan rapor çerçevesinde değerlendirilir. FBMI 601 MİMARİ TASARIM SORUNLARI (3.0.3)Dönüşüm, yenileme, sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve mekansal kalite bağlamında planlamave mimari tasarım sorunları: Kent, yasayan bir organizma olarak, doğal döngüsüne bağlıolarak devinir, değişir, dönüşür. Kentsel bağlamda dönüşemeyen noktalar çöküntü alanlarıolarak gündelik yaşamın ritminden kopar, kentsel hafızanın kaydından silinir, erişimiimkansız noktalar oluşturur. Bu noktalar kendi kendilerini yeniden hayata döndürmekabiliyetlerini yitirmiş olmaları nedeniyle toplum bilimlerinden, planlama, mühendislik vemimarlık alanlarından uzman yardımlarına ihtiyaç duyarlar. Başlangıçta bir çeper problemiolarak karşılaşılan sorunlu alanlar kent merkezlerinde de giderek yoğunlaşmaktadır. Çöküntüalanlarının kayıt dışı kalmasıyla kentin büyümesi beraberinde merkezlerin içinin boşalmasısorununu ürettiği bilinen bir gerçekliktir. Son yirmi yıl içinde giderek artan sosyal ve fizikiçevreye ilişkin sorunlar katılımcı modellerin geliştirilmesi ile aşılmak istenmektedir. Bumodeller, toplum mühendisliği, planlama ve tasarım açılarından farklı yaklaşımları içerir. Buyaklaşımların akademik ortamlarda eleştirisi yeni modellerin, önerilerin ortaya çıkmasınaolanak sağlar. Bilimsel araştırma, analiz ve eleştiriden beslenen planlama ve tasarımın özgünörnekler üreteceği açıktır. Bölgesel ve kentsel sorunlu alanlar üzerine odaklanan araştırma veönerileri içeren bir raporun, dönem sonunda bireysel olarak hazırlanması hedeflenir.Karşılaştırmalı çalışmalar için seçilen alanlarda, dönem içinde, seminer/vaka çalışmalarıyürütülür. Dersten başarı ise hazırlanan rapor çerçevesinde değerlendirilir. FBMI 602 TARİHİ BİNALARDA YAPISAL PROBLEMLER ve DEPREM (3.0.3)Amaç, tarihi binalarda yapisal özellikler incelenerek zaman boyutunda dis etkenler ile ortayaçikan bozulmalarin tespiti ve çözüm önerileri üzerine yeniden düsünmektir. Arastirma veçözüm önerileri için Istanbul bir kent laboratuvari olarak kullanilacak, örnekler Istanbul’danseçilecektir. Büyük depremlerin ikiyüzelli yilda bir bu kente büyük zararlar verdigidüsünüldügünde tarihi yapilarin davranis biçimlerini incelemek daha da önem kazanmaktadir.Yapisal olarak problemlerin ortaya konusu, sorunlarin dogru tespiti bu konudakiarastirmalarin derinligi ile mümkün görülmektedir. Bu ders kapsaminda sorun tespitlerininyaninda yapilan uygulamalara elestirel bakislarin gelistirilmesi hedeflenmektedir. FBMI 603 MİMARİ TASARIM KURAM ve YÖNTEMLERİ (3.0.3)Bu ders mimarlık disiplininde bir kuramın var olup olamayacağı tartışmasıyla başlar. Kuramuygulamailişkisi, kuram/tarih/eleştiri bağlantısı incelenir ve kuramın doğrudan dili ile ilgilitartışmalarla birlikte dersin inceleme kapsamına aldığı kavramlarla ders sürdürülür.Mimarinin doğası, doğacılık, gerçekçilik ve özcülük gibi kavramlar açımlanır. Bu aşamadansonra mimarlığın uzun ömürlü kavramları evrimsel olarak irdelenir. Bunlar arasında bütünlükfikri, bütün-parça ilişkisi, çokluk-birlik; düzen, kültürel yapıların dayatmaları, hiyerarşi,karmaşıklık, kaos gibi düzen alternatifleri tartışılır. Modernizmle birlikte devrim geçirenöncüller, rasyonel analiz/mistik sentez eleştirisi söylemleri ve yöntem fikri ile birlikte çeşitliaraştırmacıların tasarım ve araştırma yöntemleri konusundaki önerileri öğrenciye aktarılır. Bubağlamda gelenek, tip-arkitip-tipoloji-taksonomi, konvansiyonlar (kural ve ilkeler), süreklilik,bağlamcılık, önlenemez gelişme, değişime ve göreceliğe hak tanıma, otorite/imza kavramlarıgündeme getirilir. Kuramsal ve deneysel estetik kavramları açıklanırken tarz, karakter vekimlik ön plana çıkarılır. Mimarinin sentaktik ve semantik yapısı anlam ve iletişimbağlamında tartışılır. Biçimsel kavrama olgusu ve mimarlık eğitiminin özgün ve özgeliklerledolu yapısı vurgulanır. Bu arada geometri, antropomorfizm, ölçme tanımları üzerinde durulur.Oran ve iyi biçim kaçınılmaz olarak gündeme taşınır. FBMI 604 TARİHİ YAPILARI KORUMA KURAM ve KRİTERLERİ(3.0.3)Köklü kültürlerin yeserdigi bu topraklar tarihin hemen her evresine taniklik etmis, zenginmimari varligi ile ayricalikli konumdadir. Toplumlari birbirinden farkli kilan onlara kimlikkazandiran mimari kültür varliklarinin korunmasi, degerlendirilmesi ve yasatilmasininsaglanarak gelecek nesillere aktarilmasi ayni kültürü paylasan herkesin, özellikle mimarlarinsorumlulugudur. Derste, kültür varliklarinin tanimlanmasi, koruma bilinci, deger saptamalari,tespit ve tescil islemleri, yasal düzenlemeler, kurumsal islevler v.d. gibi konular üzerindedurulacaktir. FBMI 605 MİMARİ ELEŞTİRİ (3.0.3)Bir yazın sanatı olan eleştirinin pozitif temellerinin kurulması, hörmenetik güçlüklerinaşılmasında felsefe desteğinin aranması. Felsefi akımlara sistemli bakış. Strüktüralistler vePost-strüktüralistlerin mimarlık eleştirisine katkıları. Eco, Foucault, Gadamer, Heidegger veEliade'nin mimarlık eleştirisine ontolojik, fenomenolojik, epistemolojik ve semantiketkilerinin incelenmesi. Tasarım kavramları ağırlıklı bir eleştiri modelinin tanıtılması. FBMI 606 YAPIM SİSTEMLERİ ENTEGRASYONU (3.0.3)Ders, pasif ve aktif yapi alt-sistemlerin entegrasyonu ile ilgili kuramsal ders ve derse bagliuygulama çalismasindan olusmaktadir. Proje; yapi sistemi performansinin bütünü ile olaniliskisini de göz önünde bulundurarak, bir yapi elemaninin, strüktürün ya da servissistemlerinin tam entegrasyonu ya da farkli yapi tiplerinde enerji korumasi, enerji kullanimiarastirmalari gibi kismi entegrasyon biçiminde olabilir. Ögrenci kendi ilgi alanina yönelik birinceleme yürütebilir. Ders sonunda, ‘amaç, kullanilan metodoloji ve sonuçlarindegerlendirilmesini’ içeren bir rapor sunar ve sinava girer. FBMI 607 BİNALARDA ENERJİ SİMÜLASYON YÖNTEMLERİ (3.0.3)Yapma çevre ve iklimlendirme, iklimlendirme enerjisi, enerji akislari ve etkileri; enerjiperformansi modelleme yöntemleri; yapi ve yapi alt sistemlerinin uygulama ve kullanimdakienerji performansinin degerlendirilmesi; enerji simülasyon yöntemleri ve bilgisayarprogramlari ile yapi ve alt sistemlerinin iklimlendirme enerjisi açisindan irdelenmesi. FBMI 609 MİMARLIKTA HACIM AKUSTİĞİ TASARIMI (3.0.3)Mimari Tasarim Süreci; Yapi Içi Hava Niteligi Süreci: yapi içi hava kirliligi, yapi içi havaniteligini iyilestirme; yapi içi hava niteligi kirlilik kaynaklari: insan eylemleri, binadankaynaklanan hava kirleticileri; yapi içi hava niteliginin insan sagligina etkisi: sagliksiz binasendromu (SBS), lejyoner hastaligi, vb.; mimari tasarim sürecinde yapi içi hava niteliginintasarim amaç ve hedefi olarak belirlenmesi, uygun tasarim çözümüne ulasmada tasarimkararlari gelistirme. FBMI 610 MODERN KÜLTÜRÜN OLUŞUMU (3.0.3)Dersin amaci modern kültürün olusumunu etkileyen faktörleri saptamak, modern kültür ilekentlesme arasinda iliski kurmak. Baslica ders konulari sunlardir: Modern kültürün temeli,modern kültürün olusumu, modernlesme ve kentlesme, modern kültür ve bilim, modern kültürve aydinlanma, modern kültür ve hümanizma, modern kültür ve mimarlik, modern kültürdemüzigin yeri. FBMI 611 ESTETİK DUYARLILIK ETİK SORUMLULUK (3.0.3)Mimari çevrenin algılanması ve tasarlanması için gerekli bilgi birikiminin ve davranışeşgüdümünün sağlanmasında estetik duyarlılığın etik sorumluluk ile ilişkisini kavramak;sezgisel kavrayış, eleştirel düşünme biçimlerini fenomenolojik okumalar, çağdaş düşünürlerinmetinleri ışığında tartışmak; imgenin gücünün ve pazar ekonomisinin yönlendirdiği günümüzgörsel dünyasında estetik adına kötü taklit mimarlık uygulamalarına karşı duracak estetikduyarlılık ile etik sorumluluk eşgüdümü sağlayacak farkındalık kazandırmak; özellikle tarihiçevrenin katmanlı yapısını okuyabilme, yeni müdahalelerin nasıl olabileceğine dair birfarkındalık geliştirmek; öznellik, köken, metafor, yer duygusu gibi kavramların mimarlıkta vediğer sanat yapıtlarındaki yansımalarını estetik duyarlılık ile yakalama etik sorumluluk ile“yeni” olana dönüştürme becerisi kazanmak; çağdaş düşünürlerin sanat yapıtları üzerindengeliştirdikleri argümanlar ve söz konusu kavramlar üzerinden mimarlığı yeniden düsünmek. FBMI 612 ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMINDA YENİ YAKLAŞIMLAR (3.0.3)Günümüzde Endüstri ürünleri tasarımı geleneksel tarzını bırakarak , yeni yaklaşımlar ileüretilmeye başlanmıştır.Bilgisayar teknolojilerinin üretime destek vermesi ,hatta katılması ileEndüstri ürünleri çok değişik görünümler ile hem estetik hem de teknolojik ürünler halinegelmiştir.Tasarım kapsamındaki biçim,yaratıcılık ve yenilik tanımları,yaratıcılık ve yenilikadına yeni ve orijinal biçimler arama,tasarımın yeni ve orijinal biçimler arama sürekliliği budersin diğer konularıdır.Öğrencinin kendi yeteneği,anlayış tarzı,uygulamadaki bireyselfarklılığı ile kendine has bir metod geliştirmeyi denemesi sağlanacaktır.Ayrıca biçimlendirmesürecinin felsefi temeli de bu ders içinde irdelenecektir. FBMI 613 KENTSEL AÇIK ALAN TASARIMI (3.0.3)Kentsel açik alan türleri, açik alan islevleri, kentsel mekan ve organizasyonu, rekreasyonamaçli açik alan kullanimi, çocuk oyun alanlari, spor alanlari, parklar ve türleri, açik alanlardamekansal kurgunun tasarlanmasinda ilkeler, meydanlar, avlular, sokak ve yaya alanlari,kentsel mekanda yesil ögenin tasarima katkisi, kent mobilyalari, estetik, fonksiyonellik,ergonomi, vandalism vb. FBMI 614 MİMARLIKTA AVRUPA KÖKENLİ YAKIN DÖNEMLİ SÖYLEMLER(3.0.3)Modern Mimariye yapılan eleştiriler mimarlık meta-dilini bir yandan sorgulamaya açarkendiğer yandan birçok parçasal söylemin ortaya çıkmasına neden oldu. Bunlar arasında VenedikOkulu olarak anılan, Manfredo Tafuri’nin başı çektiği ve Aldo Rossi gibilerin zenginaçılımlara eşlik ettiği söylemler Post Modern Dönemin yaratılmasında etkili oldu. Dönüşümanlayışı, parçasal iyileştirme projelerinde yer kimliği ve duygusu ve bölge –bağlam gibikavramların öne çıktığı bu söylemler ülkemiz gibi zengin bir tarihi mirasa sahip ülkelerinmimarisinde çok özenle düşünülmesi gereken kaygılara ışık tutabilecek mahiyettedir. Bu dersbu bilgileri öğrenciye aktarmayı hedeflemektedir. FBMI 616 MİMARLIKTA DEĞİŞİM DÜŞÜNCESİ (3.0.3)Ders, mimaride değişim düşüncesini,gerileme, ilerleme kavramlarının açılımları ile tartışmayıhedeflemektedir. Zaman kavramının insanlık tarihindeki kavranış biçiminin değişimi butartışmayı yönlendirmektedir. Geçmiş, şimdiki zaman, gelecek, tarih, geçmiş, gelecek,ütopya, “an bu derste tartışılacak ana temalarındandır. İnsanlık tarihindeki bilginin gelişimi,değişim ve ilerleme düşüncesi zamanın nasıl kavrandığı ile ilintilidir. Toplumlar zamanınkavranmasına göre bilgi-kuramsal değişim eşikleri geçirirler.Mimarlık bu değişim düşüncesieşliğinde tarihsel süreç içinde farklı olarak tanımlanır. Dersin içeriği toplumların zamanabakışını, düşünsel değişim eşiklerini ve bu olgusal durumun mimarlık üzerindenokunmasından oluşur. Değişim, gelişim, gerileme, ilerleme, geçmiş, şimdiki zaman, gelecek,tarih, ütopyalar, temel tartışma konularıdır. FBMI 618 MİMARİDE GÖSTERGELER VE ANLAM ÇÖZÜMLEMELERİ (3.0.3)Mimaride Göstergeler ve Anlam Çözümlemeleri; Mimarlık üzerinden oluşan dilin kentselbelleğin temel yaratıcısı olduğu düşüncesinden hareketle anlam bilim ve gösterge bilimçözümleme metodlarının incelenmesi ve araştırılması amaçlanır. Bu amaç doğrultusundayapılacak çalışmaların, mimarlık disiplininin diğer bilim dalları ile kesişmesinde açığa çıkankavram ve yöntemlerin anlaşılmasına ve mimarlık disiplininin çerçevesinin genişlemesineyardımcı olacağı düşünülmektedir. Fiziksel ve kültürel çevreyi okumak günümüz mimarisinineğilimlerinin ve sorunlarının açığa çıkmasına yardımcı olduğu düşüncesinden hareketlekentsel bir alanda mimarinin ve fiziki çevrenin çözümlenmesi, kimlik oluşturanfarklılıklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş LinkedIn'de Paylaş E-posta Gönder Whatsapp'ta Paylaş